„Sme držiteľmi práv veľkého množstva športového contentu, v nákupoch sme navyše neskončili. zároveň investujeme do pôvodnej tvorby aj pre nežnejšiu časť publika a stále sa obzeráme i po susednom trhu, kde vidíme ďalšie možnosti,“ povedal o televíznom programe generálny riaditeľ JOJ Group Marcel Grega. Magazínu Stratégie (február 2024) prezradil aj to, kde sú ich priority na najbližšie obdobie, či podporia novými projektmi aj streamovaciu platformu JOJ play a kde bude o desať rokov lineárna televízia.
S: Aktuálne sa rozbieha nový televízny rok 2024. Čo od neho ako generálny riaditeľ JOJ Group očakávate?
V úvode neprekvapím, keď sa naša pozornosť a očakávania sústreďujú na májové Majstrovstvá sveta v hokeji. Ide o najväčší športový projekt v histórii TV JOJ, na ktorý divákov prostredníctvom tematických jinglov a imidžového proma pripravujeme bezprecedentne tri mesiace pred jeho začiatkom. Hlavná príprava však prebieha vnútri televízneho tímu. Máme za sebou prvú skúšku v podobe juniorských MS do 20 rokov, ktoré boli na prelome rokov extrémne úspešné, každý zápas Slovákov bol na obrazovke JOJ Šport lídrom na televíznom trhu. Pre májový šampionát pripravujeme množstvo exkluzívneho sprievodného obsahu, pričom sa teším, že spoluprácu na samotných zápasoch potvrdili také mená zlatej generácie ako Vladimír Országh, Tomáš Surový, Richard Kapuš alebo Branko Radivojevič. Televízia JOJ zároveň prechádza veľkými investíciami do svojho zázemia – po rokoch sme odkúpili legendárne priestory štúdií na Kolibe, ktoré svojím stavom zodpovedajú dobe ich najväčšej slávy. Investujeme do rozsiahlej rekonštrukcie a rozširovania televíznych priestorov, spúšťame vysielanie z úplne nového spravodajského štúdia nabitého modernými technológiami. Nejde pritom iba o kozmetickú zmenu, mení sa celkový work- flow, spoločne s novým newsroomom a priestormi pre spravodajskú televíziu JOJ 24. Práve tieto investície, verím, zúročíme nielen v tomto, ale najmä v najbližších rokoch.
S: Kedy začnete vysielať z nového štúdia?
V deň 22. narodenín televízie JOJ, ktoré budú 2. marca.
S: Ako dopadol pre JOJ Group mediálny rok 2023?
V čiernych číslach. Podarilo sa nám spustiť dokumentárny kanál JOJ Svet, o ktorý sme sa veľmi usilovali, zvýšili sme poznateľnosť a relevantnosť spravodajskej stanice JOJ 24, ktorej nielen stúpla priemerná sledovanosť, ale pre čoraz viac divákov je prvou voľbou v priebehu sledovaných udalostí dňa. Na JOJ Play sme naplnili prvoradú úlohu preniesť divákov z voľne dostupného archívu, dnes už programy v jednotlivých balíčkoch dosahujú porovnateľné počty prehratí ako v minulosti na webe. JOJ Group je zdravou slovenskou firmou, ktorá z ostatných kríz vyšla ešte silnejšia a naštartovala investície do ďalších rokov. A to aj vďaka tomu, že sme nestavili všetko na jednu kartu. Náš biznis nestojí na jednom či dvoch hitoch, ale na viacerých pevných nohách, naprieč mediálnym segmentom, čo dnes prináša svoje ovocie.
S: Naplnila teda realita vaše predikcie, ktoré ste mali vlani na začiatku roka?
Na každý rok pripravujeme viaceré stratégie, ktoré modelujú možný vývoj na trhu. Na všetky scenáre sme sa dobre pripravili. Dodať sa nám podarilo všetky objednané kampane a navyše rozšíriť náš zásah o dlhodobo neobsadenú cieľovú skupinu vďaka JOJ Svet. Máme za sebou úspešný rok.
S: A ako ste spokojní s JOJ Svet?
JOJ Svet je na trhu iba pol roka, napriek krátkemu času dosahuje sledovanosť etablovaných dokumentárnych kanálov. Pracujeme na tom, aby bola stanica široko poznateľná a dostupná, tento mesiac (február, pozn. redakcie) sa nám ju podarilo zaradiť do ponuky Skylinku
a nájdu si ju už zákazníci väčšiny veľkých operátorov. Naším cieľom je však, samozrejme, dostať ju všade tam, kde je jej potenciálny divák. Súčasne usilovne pracujeme na jej najväčšej pridanej hodnote – spolu s dokumentmi v slovenskom jazyku na príprave vlastného pôvodného obsahu.
S: Za posledné obdobie prinášate každý rok novú televíziu. Akú máme čakať tento rok?
Nemyslím si, že by sa zo spúšťania staníc mala stať tradícia. Každá televízia, prirodzene, vyhodnocuje, kde je priestor, ktorý nedokáže existujúcimi stanicami obsadiť, a je po ňom divácky aj reklamný dopyt. Na akýkoľvek projekt však musí nastať správny čas.
S: Aké cieľové skupiny teda vidíte neobsadené?
Zo všetkých prieskumov nám dlhodobo vychádzalo, že divákom chýba práve slovenský dokumentárny kanál. S ďalšími trinástimi televíznymi stanicami v portfóliu (JOJ Svet je štrnásta) sme tak úspešne identifikovali a zasiahli väčšinu afinitných cieľových skupín. Naše súčasné úvahy sa uberajú rôznymi smermi – sme držiteľmi práv veľkého množstva športového contentu, ktorý v prípade časových kolízií nedokážeme umiestniť na jednu stanicu. V nákupoch sme navyše neskončili. Zároveň o to viac investujeme do vlastnej tvorby pre nežnejšiu časť publika, čo sa odrazí v programovej skladbe hlavnej stanice. Stále sa obzeráme i po susednom trhu, kde vidíme ďalšie možnosti.
S: Stále pociťujete problém s úplnou vypredanosťou reklamného priestoru?
V prvých týždňoch roka bola vypredanosť tradične nižšia. V obchodne silných mesiacoch naďalej pretrváva dopyt na limite priestoru, ktorý dokážu televízie ponúknuť.
S: Tento rok ste ohlásili, že na TV JOJ prinesiete najviac seriálov. Vyzerá to tak, že by malo ísť, okrem Ranča, prevažne o kratšie série… Je toto váš trend, ktorému veríte?
Každý rok sa počet rozpracovaných projektov zvyšuje, tento rok ich v rôznych štádiách príprav realizujeme suverénne absolútne najviac. Umožňuje nám to práve trend krátkych seriálov, do ktorých sa na Slovensku vo veľkom ako prvá pustila JOJka. Bola to rozhodne správna cesta, spracovať dokážeme oveľa viac atraktívnych námetov, vo vysokej kvalite, s „áčkovým“ ob- sadením. Dnes si už ani neuvedomujeme, aký veľký progres zažila lokálna seriálová tvorba za poslednú dekádu či dve. Je to neuveriteľný posun, neraz na úrovni svetovej špičky, a to práve vďaka možnostiam, ktoré sa tvorcom otvorili.
S: Vlani vám vystrelila Iveta. Čakali ste takyto divácky záujem?
Iveta bol jedným z ďalších pomerne odvážnych experimentov, pri ktorých dávame tvorcom voľné ruky. Niekedy sa výsledok do vkusu a aktuálnej nálady divákov trafí až nečakane, inokedy nie. To, že by Iveta mohla mať úspech, sme pochopili počas vianočnej kampane, ktorá mala
mimoriadny ohlas. Najväčšiu radosť však máme z toho, že presiahla hranice televíznej obrazovky a rozprúdila diskusiu na citlivé spoločenské témy. Podarilo sa nám tak splniť jeden zo zámerov, s ktorým sme seriál pripravovali.
S: Aktuálne v televíziách bodujú historické seriály. Vy ste v minulosti priniesli niekoľko historických projektov ako Slovania či krimi žáner 1890. Pripravujete aj vy aktuálne do ponuky niečo nové z tohoto žánru?
Ako hovoríte, televízia JOJ už má za sebou hneď dva veľké historické seriály, spolupracovali sme tiež na niekoľkých dobových filmoch. Detektívka 1890 dokonca veľké seriálové projekty na Slovensku po desaťročiach oživila a aj so Slovanmi potvrdila široký potenciál dobového žánru, ktorý pretrváva. Na stole máme niekoľko zaujímavých námetov, ktoré však spája produkčná náročnosť a dlhý čas na prípravu.
S: V poslednom čase sa vaše logo čoraz viac objavuje ako producent či koproducent filmov. Nesuplujete tým to, čo by malo byť úlohou hlavne verejnoprávneho vysielateľa?
Nemyslím si, že investovanie do súkromných projektov je primárnou úlohou verejnoprávnej televí- zie. Inou témou je podpora vzniku nových diel takých tvorcov, akým bol napríklad Juraj Jakubisko. Som hrdý, že sme sa rozhodli významne podporiť jeho posledné kariérne dielo Perinbaba a dva svety a že je televízia JOJ vnímaná ako seriózny partner, s ktorým spolupracujú najväčšie kapacity na Slovensku a v Česku. Z hľadiska finančných investícií je dnes JOJka najväčším filmovým koproducentom medzi televíziami, čo sa nám okrem iného vracia v podobe zisku vysielacích práv na také tituly ako spomínaná Perinbaba, Vojna policajtov, Lóve 2, Deti Nagana, Miki alebo Nikdy nehovor nikdy.
S: Čo JOJka a veľké televízne projekty? Necítite už po desaťročí vyčerpanosť Talentu? Počuli sme, že ste výrazne bojovali o licenciu šou Pečie celé Slovensko…
Dodnes neexistuje univerzálnejšia talentová šou ako Got Talent a naďalej, ako na celom svete, bude mať svoje miesto na trhu. Každý formát, prirodzene, má svoje sínusoidy, nie náhodou sme v minulosti pristúpili k obsahovým úpravám či prestávke vo vysielaní. Nové formáty pozorne sledujeme, poistené máme ďalšie dva, do ktorých realizácie sa v budúcnosti môžeme pustiť.
S: Bude to ešte tento rok?
Veľkú televíznu šou určite prinesieme aj túto jeseň. Rovnako veľkým projektom bude aktuálne pripravovaná novinka Vezmi si ma, ktorej nakrúcanie prebieha dlhé mesiace a prinesie jedinečné príbehy a emócie.
S: Výrazne ste sa pustili do nakupovania športových licencií pre vašu športovú stanicu. Okrem najväčšieho ťaháka hokejových majstrovstiev sveta máte aj ďalšie výrazné a divácky zaujímavé športové licencie. RTVS sa sťažovala, že sumy za športové licencie sú v takých výškach, že to pre televízie prestáva byť rentabilné. Máte rovnaký názor? Či ich vysielanie považujete skôr za prestíž a oplatí sa vám aj tak investovať do licencií také astronomické sumy?
Úprimne, nerozumiem, ako štátna televízia počíta rentabilitu športovej licencie, ale rád by som sa pri tejto téme pristavil. V uplynulom období zaznelo zo strany RTVS mnoho nekorektných až nepravdivých informácií, bez toho, aby sme dostali priestor na vyjadrenie. JOJ Šport vysiela tretí rok, s polovičným rozpočtom oproti športovej stanici RTVS. Od jeho začiatku o športové licencie súťažíme rovnako, ako o akékoľvek iné licenčné práva na trhu. Pre ilustráciu, spomenuli ste Pečie celé Slovensko. Je pravdou, že sme v minulosti o formát mali záujem, RTVS bola napokon ochotná predložiť vyššiu ponuku. Dnes sa náklady na realizáciu Pečie celé Slovensko pohybujú na úrovni celého nášho projektu MS v hokeji, z ktorého len na JOJke odvysielame 13 najlukratívnejších zápa- sov a zvyšných 51 na PLUSke a JOJ Športe. Súťaž o práva je o prioritách. Sami sme licencie nikdy umelo nepreplácali, tak, ako by sme nikdy nevložili peniaze do vopred nerentabilného projektu, čo by bola pre súkromnú televíziu cesta do pekla. V súťaži sme neraz uspeli pre lepšie podmienky, ktoré sme dokázali ponúknuť našim partnerom, väčší vysielací priestor či na základe vzájomnej dôvery. Ak by však cena práv neodrážala ich hodnotu, nikdy by sme do nich neinvestovali.
S: Komunikujete aj s RTVS, že by vám postúpila nejaké licencie na športové prenosy, na ktoré má zakúpené vysielacie práva?
V prípade záujmu na jednej alebo druhej strane vedieme štandardné rokovania. Aktuálne ide o menej exponované vysielacie práva.
S: Veľkou témou tohto roka bude pravdepodobne možnosť zakázania pretáčania reklamy v archívoch. Podľa medializovaných informácií sú však operátori výrazne proti. V akom štádiu sú rokovania medzi vami (televíziami) a operátormi?
S operátormi naďalej na túto tému komunikujeme. Bavíme sa o riešeniach, ktoré sú už vo svete štandardom, len v Českej republike sú realitou druhý rok. Rozprávame sa o forme, ktorá sa v ničom nelíši od nepreskočiteľnej reklamy na internete vrátane kratšej dĺžky oproti štandardnej televíznej reklame. Bude však na operátoroch, ktoré riešenie zvolia. Rokovania prebiehajú o technických aj časových otázkach. Faktom ostáva, že náklady na televízne vysielanie z viac ako 90 % pokrýva odpozeraná reklama a je esenciálnou protihodnotou za náš obsah.
S: Zaujímavá téma je aj streaming. Je zjavné, že k streamingu pristupujete inak ako váš konkurent Markíza. Kým Markíza verí SVOD modelu, teda mesačnej platbe za to, že predplatitelia dostanú exkluzívny obsah alebo televízny obsah v predstihu, vy idete cestou AVOD modelu. Veríte, že práve váš model je do budúcnosti ten úspešnejší a udržateľnejší?
Náš biznis je predaj reklamy a snažíme sa klientom ponúknuť túto možnosť všade tam, kde je to možné. Dnes navyše vidíme, že ani veľké svetové platformy nedokážu svoj prémiový content uživiť z predplatného a samy pristupujú k zavádzaniu reklamy či zvyšovaniu poplatkov. Na základe prieskumov je dokonca väčšia časť divákov ochotnejšia pozerať reklamu, než za obsah platiť. Nad tým všetkým platí naša filozofia, že televízny obsah chceme ponechať dostupný zadarmo pre všetkých a nechceme ho zamykať kompletne.
S: Markíza v streamingu výrazne spolupracuje s Novou. Vy zas v rámci lineára máte odskúšanú spoluprácu s českou Primou. Prima aktuálne výrazne investuje aj do obsahu v streamingu. Ide iba o jej vlastnú iniciatívu alebo na výrobe tých projektoch spolupracujete?
Na slovenskom a českom trhu sa mixujú rôzne prístupy k streamingu, vo všetkých prípadoch však základom ostáva televízna tvorba. Väčšina čisto internetových projektov je dodnes primárne zacielená a vyrábaná pre dvojnásobne väčšie české publikum, ktoré je navyše ochotnejšie si za obsah platiť. JOJ Play je čisto slovenská platforma, ktorá sa oň neopiera. Napriek tomu sme presiahli úroveň 380-tisíc registrácií a používatelia na platforme v priemere strávia viac ako 100 minút denne. S Primou rokujeme o užšej spolupráci, medzitým však pokračujeme v spoločných televíznych projektoch. Mimo iného pripravujeme mimoriadne atraktívnu novinku práve pre internetového diváka.
S: Je možné, že jedného dňa s Primou predstavíte spoločnú službu?
Nie je to vylúčené. V prípade takých malých trhov, akým je český a slovenský, vidím dlhodobú budúcnosť v spájaní sa – či už viacerých platforiem na regionálnej úrovni alebo zosieťovaním rôznych televízií naprieč krajinami.
S: Minulý rok ste pre streaming pripravili prvý vlastný pôvodný formát Tetko naslepo. Zaujal tento projekt čitateľov a pokračujete s ním?
Tetko naslepo bolo našou prvou lastovičkou, ktorou sme si odskúšali čisto internetový produkt na JOJ Play. Môžem povedať, že úspešne, pokračovanie v budúcnosti nevylučujem. Na poli reality šou sú však aktuálne druhú sezónu za sebou ťahúňom Nákupné maniačky, ktoré sú absolútne najúspešnejším produktom na JOJ Play. Dokonale reprezentujú program, ktorý dáva zmysel v online aj na obrazovke, pre veľký úspech sme ešte vlani ich obsah rozšírili o sprievodnú reláciu Donakupované dostupnú iba pre predplatiteľov.
S: Pripravujete na JOJ Play ďalšie pôvodné formáty?
Budú pribúdať. Vytypovali sme tri piliere, do ktorých budeme investovať. V dramatickej tvorbe, popri televíznych seriáloch, pripravujeme exkluzívne internetové minisérie – rozpracovaný máme napríklad námet napínavého štvordielneho seriálu s prvkami hororu, ktorý by sa uvedenia mohol dočkať budúci rok. Na poli zábavy máme v pláne viaceré projekty – čerstvým príkladom je televízny záznam veľkého stand-up večera Michaela Szatmáryho a Tomáša Hudáka Konečne spolu, ktorý vznikol pod značkou Silných rečí a v priebehu februára precestoval Česko a Slovensko. Tretím, čoraz silnejším pilierom JOJ Play, je šport. Už dnes je platforma akousi dvojkou JOJ Športu s mnohými prenosmi, ktoré sa do televízneho vysielania nezmestia. Napríklad hokejoví fanúšikovia si môžu nájsť všetky zápasy najvyššej extraligy či juniorských a seniorských svetových šampionátov. Aktuálne sa nám osvedčila spolupráca na veľkých MMA eventoch, najbližšie si práve na JOJ Play budú môcť fanúšikovia zakúpiť sledovanie priameho prenosu aprílového Fight Night Challenge. Čoskoro k tomu pribudne lukratívny európsky futbal. Od novej sezóny sme pre JOJ Šport a JOJ Play zakúpili práva na Európsku ligu UEFA a Európsku konferenčnú ligu vrátane kvalifikačných súbojov. Obsah pribúda každý mesiac, byť zaregistrovaný sa určite oplatí.
S: Kde vidíte lineárne vysielanie o desať rokov?
Už v roku 2000 som v zahraničí počúval, že televízia s nástupom internetu končí, napriek tomu lineár dodnes prepisuje rekordy. Spomínali ste Ivetu, ktorá sa v roku 2023 stala najsledovanejším seriálom v histórii TV JOJ. Tohtoročný SuperBowl bol najsledovanejším programom v celej histórii USA, hneď po pristátí človeka na Mesiaci. Čo sa mení, je forma a pestrosť ponuky. Prechodom analógu na digitál sme sa začali sústreďovať na konkrétneho diváka a spúšťaním samostatných staníc na menšie cieľové skupiny. Televízia je najlacnejšia pasívna zábava, o jej budúcnosť nemám obavy. A to ani pri súčasnej mladej generácii, ktorá už mediálny obsah prijíma primárne zo smartfónu. Mnohokrát je to práve ten televízny, pričom práve táto skupina divákov bude o desať rokov zakladať rodiny a televízia sa stane ich prirodzeným spoločníkom.
autor: strategie.sk