Majstrovstvá sveta v ľadovom hokeji, ktoré v máji 2024 vysielala JOJka po prvý raz na svojich obrazovkách a platformách, boli mimoriadnym projektom aj z obchodnej stránky, ktorú zhodnotil Martin Heržo, obchodný riaditeľ JOJ Group. Celkovo o športe povedal pre printové Stratégie: „Ak by tento biznis nedával zmysel, nerobili by sme ho tak dlho.“
Máte za sebou z pohľadu obchodu zrejme najnáročnejší projekt v histórii JOJ Group. Splnil vaše očakávania?
Projekt to bol náročný, ale na konci dňa až tak nevynikal od „bežnej“ každoročnej negociácie celoročných podmienok klientov. Naše interné očakávania boli veľké, vzhľadom na cenu licencie, a musíme povedať, že vo finále ich realita ešte prekonala.
Športové programy sú pomerne náročné z hľadiska cien za licencie aj produkčných nákladov. Viete dnes vyhodnotiť či ste sa dostali jednoznačne do plusu a ak môžete, podelíte sa s nami aj so zaujímavými číslami?
Šport je v zábavnom priemysle asi najnáročnejšia disciplína. Musí to byť sledované, musí sa dariť domácemu tímu, musí tam byť emócia a tento zázrak viete vysielať len raz. Presne toto IIHF MS v hokeji dokonale spĺňajú, je to najväčší športový highlight v krajine a my sme s výsledkom vo všetkých smeroch nadmieru spokojní.
Aké nové formáty reklamy ste využili počas MS v hokeji a ako na ne reagovali zadávatelia?
IIHF licencia nám vcelku jasne a striktne definuje komerčné možnosti – ide o klasické mediálne formáty, ktoré veľmi dobre fungujú, tzn. reklama, sponzorské odkazy, dovetky, injektáže a product placement. Na druhej strane sme chceli zachovať priestor v našich hokejových štúdiách v Ostrave i v Bratislave čo najviac čistý - aj kvôli lukrativite zásahu sme v nich vytvorili product placement len dvom klientom. Toto umiestnenie tak nezaniklo v spleti značiek, ktoré sa s hokejom chceli spojiť. Aj keď to bolo veľmi náročné, rovnako sa nám podarilo zabezpečiť, aby sa stávkové spoločnosti nikdy nestretli v powerbreakoch a mali tam svoju exkluzivitu, čo tiež napomáha ich vizibilite a lukrativite. Výsledkom bolo uspokojenie kompletného dopytu po priestore, ktorý bol, samozrejme, koncentrovaný najmä na sedem slovenských zápasov v základnej skupine.
Ako sa vám podarilo prepájať jednotlivé kanály - či už hovoríme o lineárnom vysielaní na viacerých programoch, na streamingovej platforme alebo online priestor?
My sme sa v tomto roku rozhodli sprostredkovať hokej pre všetkých divákov a fanúšikov v krajine, pokiaľ možno bez najmenších obmedzení. Definovali sme si tri body vysielania - lineárne stanice JOJ, JOJ Šport a JOJ Plus, streaming platformu JOJ Play s mailovou registráciou a web ms2024.joj.sk s voľným prístupom. Na všetkých týchto platformách išla iba reklama nasadzovaná v televíznom prostredí, bez preskakovania alebo nahrádzania online reklamou.
Pracovali ste pri predaji a dohadovaní si podmienok inak ako štandardne, bol to aj pre vaše oddelenie z pohľadu logistiky alebo komunikácie mimoriadny projekt?
Bol to mimoriadny projekt vzhľadom na to, že sme potrebovali v krátkom čase zmeniť paradigmu z verejnoprávnej televízie a definovať nový obchodný model, ktorý zohľadňoval primárny záujem o konkrétne zápasy, exkluzivitu, obmedzené reklamné inventory a tiež štandardné objednávky kampaní v mesiaci. Dnes môžeme povedať, že to vyšlo na výbornú a uspokojili sme všetkých.
Čo vás osobne MS v hokeji naučili, kam vás posunuli?
Utvrdili ma v tom, že akokoľvek sa môže zdať projekt náročný a hlavne nákladný, správne zvolená stratégia a vytrvalosť nás vždy dovedú k žiadanému cieľu a slušnej profitabilite. Tento adrenalín mám každý rok pri vyjednávaní celoročných podmienok, v tomto roku mi bol dopriaty dvakrát, so všetkým, čo k nemu patrí.
A kam posunuli profesne váš tím?
Naučili sme sa, aké môžu byť tvrdé pravidlá u licencora, ako paralelne vyjednávať ústupky na jeho strane a zároveň plniť vízie klienta. Dali sme väčší dôraz na procesy, niečo zefektívnili, upravili kompetencie. Vychovali sme si jednu novú obchodníčku, ktorá sa plnohodnotne venuje čisto športovému obsahu a jeho predaju, ktorého máme dnes veľmi veľa. Bola to pre nás veľmi užitočná skúsenosť.
Budete odporúča JOJ GROUP, aby sa uchádzali aj o ďalšie veľké športové eventy? Bude to pre vás profitabilný biznis (dokedy, do akých cien za licencie, kde sú limity)?
My, ako JOJ Group, sa neustále uchádzame o nové aj staronové licencie. Už štvrtý rok máme slovenský športový kanál JOJ Šport, ktorý vysiela 24/7 zaujímavý a lukratívny šport, nie je to len o vrcholných podujatiach a lá MS v hokeji. Ak by tento biznis nedával zmysel, nerobili by sme ho tak dlho.
autor: Hospodárske noviny