Martin Kazimír: V Kriminálke Kraj sme použili AI

Režisér Martin Kazimír predstavuje druhú sériu pôvodného seriálu televízie JOJ Kriminálka Kraj. V rozhovore pre augustové Stratégie prezradil, ako sa mu podarilo posunúť seriál na vyššiu úroveň či prečo sú nové diely plné žánrových prekvapení. Zároveň sa zamýšľa nad budúcnosťou televíznej tvorby a dopadom umelej inteligencie na filmovú produkciu.

Martin Kazimír

Kriminálka Kraj prešla od prvej série zmenou, môžete nám o nej povedať viac?
Je to jeden z tých seriálov, ktoré idú do kosti. Nielen prípadmi krutých vrážd a motívov, ale aj z hľadiska príbehov hlavných postáv, ktorých osudy sú niekedy spelitejšie ako samotné vyšetrovanie. Druhá séria stavia na tomto výbornom základe a posúva nás vpred trochu svižnejším tempom, má oveľa viac energie a viac humoru.

Prečo by si diváci mali pozrieť práve túto krimi?
Je to jeden z najfilmovejších seriálov u nás. Pôsobí skôr ako niečo, čo vzhliadnete na Netlixe alebo HBO. Podarilo sa nám spojiť veľmi kreatívnych a talentovaných ľudí z branže a spolu sme sa pokúsili vykročiť z bežného prístupu tunajších seriálov. Nápaditou kamerou a svietením - veľa scén na jeden záber, bez zbytočných strihov. Zvukový zážitok je tiež dôležitý – rozprávame ním príbeh podmanivejšie ako klasickým použitím nadbytočných dialógov. To všetko sprevádza skvelá hudba. Po formálnej stránke je seriál skutočne na veľmi vysokej úrovni.

To by však stále nestačilo, pokiaľ by ste zaostávali obsahovo…
Našťastie nám scenáristi pripravili skutočne plnú a zaujímavú sériu desiatich dielov, ktoré sú rozmanité unikátnymi prípadmi aj vlastnými žánrami. Hneď pilotný diel krutosťou pripomína filmovú sériu Saw, druhý diel je skôr komédia z filmárskeho prostredia. Ďalšie epizódy prinesú nečakané žánre, napríklad rukojemnícku drámu či horor. To všetko prepája príbehová linka hlavných postáv, ktorá sa tiahne celou sériou.

foto: Stnaka Topoľská, Kriminálka kraj

Čo je na práci režiséra pre vás najväčšou výzvou a naopak, čo vás najviac baví?
Odpoviem pravdivo - nerád točím masové scény s veľa komparzistami. Čo ma baví asi najviac, je režijne zasiahnuť do deja tak, aby sa posunul vpred a my sme mohli aj formálnymi prvkami – napríklad hudbou - pomôcť ten príbeh rozpovedať. Nechať hercov takpovediac “odtextovať” scenár a zakričať stop, to podľa mňa nie je v pravom slova zmysle réžia. Preto som rád, že som dostal pri nakrúcaní trochu voľnejšiu ruku a mohol som rozprávať príbeh aj inak ako dialógmi.

Aké boli vaše najväčšie produkčné výzvy počas nakrúcania?
Narovinu, takýto seriál sa u nás točí ťažko. Ale je to pochopiteľné, náš televízny trh nie je tak veľký a nakrúcanie stojí veľa peňazí.Takže kreatívny tím má dve možnosti - buď si odvedú svoju prácu tak, ako sa očakáva, alebo do toho, takpovediac, dajú dušu. Musím všetkých pochváliť, že aj počas tých najťažších nocí, častokrát v mraze, cítili našu túžbu vytvoriť čo najlepšie dielo a dali do toho potrebnú energiu. Špeciálne poďakovanie by som venoval kreatívnej producentke Broni Balaškovej, bez ktorej by sme ten častý nápor a vypätie síl nezvládli. Jej podpora a neúnavné nasadenie stojí za celým výsledkom.

Použili ste počas nakrúcania nejaké technologické inovácie, netradičné postupy?
Pre mňa technologicky najzaujímavejšou bola postprodukcia, kde sme veľakrát použili AI na doplnenie príbehu. Občas sa stane, že si malú chybu v scenári všimneme až pri strihu. Väčšinou sa to rieši tak, že príde herec do štúdia a nahrá nový dialóg, ktorý dáva väčší zmysel. Teraz sme však nikoho nevolali a úpravu replík vygenerovala umelá inteligencia. Je to úžasná technológia, ktorá nám pomáha dotvoriť príbeh oveľa jednoduchšie.

Keď sme pri AI - ako vnímate súčasnú situáciu, trendy a budúci vývoj televíznej a filmovej tvorby na našom trhu?
Osobne si myslím, že o niekoľko rokov príde doba, keď bude obsahu, ktorý tvoríme my, konkurovať automaticky generovaný obsah. Otvoríte si svoju obľúbenú streamovaciu službu a poviete: “chcem vidieť horor s Leonardom DiCapriom s tematikou genetických experimentov.” Koliečko sa chvíľku potočí a začínate sledovať príbeh, ktorý sa generuje na pozadí. Dokonca budete môcť doň zasiahnuť. Ale tá doba tu ešte nie je. Začne to pozvoľna, generovaný obsah sa bude objavovať a žiť vedľa ľudských výtvorov.

Prídete ako kreatívci o prácu?
Nemyslím si to. Charakter našej práce sa zmení, ale nezanikne.

CV
Martin Kazimír vyštudoval filmovú a televíznu réžiu na VŠMU. Najskôr pracoval pre reklamné agentúry, nakrútil mnohé spoty pre najväčších zadávateľov reklamy. Od roku 2013 je režisérom na voľnej nohe. Pod jeho režisérskou taktovkou vznikli filmy Krásne časy, Chronos, Martini shot, Evengers, World is round či Stela. Režíroval seriály Pán Profesor, Druhá šanca, Einstein a druhú sériu Kriminálky Kraj, ktorú diváci môžu vidieť už teraz na JOJ play a od septembra aj v televízii JOJ.

zdroj: Stratégie

objavte viac B2B rozhovorov

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram